דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דפי עבודה לילדים - באילו קריטריונים עליהם לעמוד? ניתוח דף עבודה בתרגילי חשבון 

מאת    [ 03/11/2012 ]

מילים במאמר: 413   [ נצפה 7602 פעמים ]

במאמרים שפרסמתי עד כה, עסקתי בלמידה מתווכת והשפעותיה החיוביות על יכולותיו של הילד ללמוד, ועל השיפור שניתן להשיג באמצעותה על כושרו הקוגניטיבי. כמו כן סקרתי את הפעולות הנדרשות מהמתווך (בדרך כלל הורה) כדי לקיים למידה מתווכת איכותית ואפקטיבית. הלמידה המתווכת צריכה להתקיים בתהליך מתמשך ופרוגרסיבי ואת הפעילויות החינוכיות והלימודיות ניתן לבצע בסיועם של דפי עבודה לילדים ובאמצעי עזר חינוכיים נוספים. אנשי חינוך מוסמכים יכינו ויערכו את דפי העבודה ואת חומרי הלימוד, ויספקו הדרכה להורה כיצד להשתמש בהם ולהפיק מהם את התועלת המירבית וכדי למנוע מצב של התנסויות שליליות אצל הילד. בנוסף, כערך מוסף המתקבל מערכה לימודית וחינוכית אשר הוכנה בידי אנשי מקצוע ואשר כוללת הדרכה להורים, ההורה ילמד לבצע תיווך נכון, ובאמצעות ידע זה יוכל ההורה לסייע לילדו טוב יותר בהמשך לימודיו. למי שעדיין לא קרא את המאמרים, אני ממליצה להיכנס ולקרוא אותם דרך הקישורים אליהם, המופיעים למטה.

במאמר הנוכחי אני מציגה דוגמא של דף עבודה בתחום החשבון והחשיבה הכמותית (לחצ/י כאן כדי לראות את תמונת דף העבודה), הדף המוצג מוגדר כדף בתרגילי חשבון ומיועד לילדים בגיל 5-6 (גן חובה) ומיועד לרכישת ידע במספרים, זיהויים, ובביצוע פעולת חיבור ביניהם. על מנת שילד בגיל זה יוכל לבצע פעולת חיבור של שני מספרים נדרשת הפשטה (פירוק של המשימה למספר חלקים או שלבים שכל אחד מהם ניתן לפתרון פשוט) ולצורך כך מוצגים המחוברים בכל תרגיל בצורה מופשטת – כל מחובר מיוצג על ידי קבוצה של משולשים בתוך ריבוע, כך שהילד יוכל למנותם בקלות.

 ההדרכה להורה כוללת הסבר לגבי ביצוע של השלבים הבאים:

 1. הסבר לילד מהו הסימן + ("ועוד"), משמעותו הכללית ולמה הוא משמש (ההורה מקבל את התוכן הנדרש לביצוע ההדרכה).

 2. הסבר לילד מהו הסימן = ("שווה"), משמעותו, ומה הוא מייצג  (ההורה מקבל את התוכן הנדרש).

 3. הדרכה טכנית לילד לביצוע תרגילי החיבור תוך ביצוע הפשטה: מנייה, הגעה לתוצאה, זיהוי הספרה המתאימה לתוצאה, ומתיחת קו מסימן ה-"שווה" אל הספרה המתאימה.

כפי שהסברתי במאמר קודם, תיווך איכותי יושג באמצעות מיקוד הקשב, יצירת עניין והתלהבות, הרחבה והוראת כללים, נתינת משובים חיוביים ועוד (לפרטים נוספים פנו אל המאמרים דרך הקישורים המופיעים למטה).

תהליכי תיווך נכונים מפתחים את יכולותיו של הילד ללמוד, מביאים לשיפור בכושרו הקוגניטיבי ומאפשרים לו רכישת מיומנויות למידה. הם מכשירים את הילד ללמידה עצמאית ולהתמודדות עם גירויים חדשים, ומונעים התנסויות שליליות וחוסר הצלחה אשר עלולים להוביל לחוסר עצמאות.

במאמר הבא אמשיך לדון בקריטריונים הנדרשים מדפי עבודה חינוכיים לילדים ואנתח עוד דף עבודה, מתחום דידקטי נוסף.

 

מיה ורון - מורה לחינוך מיוחד (B.Ed) ובעלת תואר שני (M.Sc) בהתנהגות ארגונית מאוניברסיטת תל-אביב, עוסקת בהוראה ובמחקר בתחום התפתחותילדים, מזה שנים רבות. מיה היא מנהלת תחום פיתוח והדרכה בחברת דידקטוס בע"מ, דפי עבודה לילדים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב